II EDYCJA (2013)

Uczestnicy: Akademia Sztuk Pięknych, Art Agenda Nova, Cellar Gallery, Galeria Łącznik, Galeria Olympia, Galeria Onomato, Galeria Sezonowa, Galeria Strefa A, Galeria The Greenroom, Małopolski Ogród Sztuki, Pracownia Emilia, Stowarzyszenie Artystyczne Otwarta Pracownia

Podczas drugiej edycji Krakersa szczególną uwagę przyciągnął wędrujący ArtKiosk, który zawitał tym razem do Galerii Łącznik z całym zapasem, wykonanych przez młodych artystów, grafik oraz  różnych serii limitowanych i jedynych w swoim rodzaju wydawnictw, dając niecodzienną szansę na kontakt ze świetnymi pracami i rozmowę o tej wyjątkowej inicjatywie. Spośród wszystkich wydarzeń najciekawsze okazały się wystawy zorganizowane w pracowniach artystycznych, będących wyłącznie sporadycznie angażowanymi do celów wystawienniczych. Galeria Sezonowa zaprezentowała twórczość całej grupy artystów, którą można było oglądać począwszy od piwnicy, przez właściwe lokum, kończąc na ulicy, gdzie zebrany był cały tłum odwiedzających i  dyskutujących widzów, pokazując jak świetnie można zaadoptować niezwykle małą przestrzeń. Warto było również zaglądnąć na drugi koniec miasta do Pracowni Emilia, aby poczuć się częścią wielkiej komuny artystycznej i  mieć udział w tworzeniu wspólnego kolażu. Jednak prawdziwą wisienką na torcie okazała się wystawa w Cellar Gallery o zindywidualizowanym klimacie, w  towarzystwie nerwowej muzyki, mieliśmy możliwość zaglądnięcia w czeluści i odmęty przygotowanych przez artystów prac zaprezentowanych w najmniej oczekiwanych zakamarkach, w półmrokach piwnicy. Głównym wydarzeniem towarzyszącym był panel dyskusyjny „Płytkie akwarium” na temat rynku sztuki. Wśród zaproszonych gości pojawił się Mikołaj Iwański – ekonomista i  znawca rynku sztuki oraz Łukasz Greszta – bloger i kolekcjoner sztuki streetartowej, który zastanawiał się nad elementarnymi kwestiami dotyczącymi tej sceny: czy street art istnieje w  Polsce, czy istnieją jedynie festiwale street artu.

II edycja Cracow Gallery Weekend Krakers współfinansowana była w ramach Małego Grantu przyznanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.

Program (7 – 9 czerwca 2013)

Małopolski Ogród Sztuki
7 czerwca 19:00

Płytkie akwarium – rynek sztuki w Polsce
Spotkanie dotyczące rynku sztuki aktualnej. Jak wygląda obecna sytuacja na rynku sztuki w Polsce? Czy kolekcjonowanie sztuki aktualnej jest synonimem luksusu dostępnym niewielu, a może osiągalnym i opłacalnym sposobem na aktywne uczestnictwo w świecie sztuki?
Problematyce rynkowej przez szybę przyjrzą się specjaliści w tej materii – Łukasz Greszta i Mikołaj Iwański, pod czujnym okiem Marcina Gołębiewskiego, nie lękając się zamoczyć, wejdą na głęboką wodę, pytanie jednak: czy jej poziom w tym akwarium nas nie zaskoczy? O świadomym podejściu do kolekcjonerstwa, jego kondycji w Polsce, a także o dzisiejszym położeniu rynku sztuki opowiedzą Nasi Goście, zapraszając publiczność do aktywnego uczestnictwa – komentarzy oraz pytań.

Paneliści:
Łukasz Greszta – prawnik, dziennikarz, właściciel firmy producenckiej Science Production; współzałożyciel portalu poświęconego kulturze miejskiej maggnes.com; prowadzi blog zajmujący się sztuką miejską- sosm.pl.; pisze do Art&Business.
dr Mikołaj Iwański – ekonomista, specjalizuje się w polskim rynku sztuki współczesnej; współpracownik Obiegu, członek AICA.
Prowadzenie: Marcin Gołębiewski

Galeria Olympia
ul. Józefa 18
Wernisaż 8 czerwca godz. 19.00
Oprowadzanie kuratorskie / spotkanie z artystą 9 czerwca godz. 12.00

KEYMO. Potoczna teoria wielości światów
Kurator: Przemysław Chodań

Światy, w których funkcjonujemy mentalnie są konglomeratem doświadczeń, pragnień, obaw, fantazji. Ich nieustającemu pojawianiu się i znikaniu towarzyszymy biernie, ich działanie kontrolujemy w niewielkim stopniu. Są z nami w kolejce po bułki, przy obcinaniu paznokci, gdy przyjmujemy świętą komunię. Obrazy i myśli łączą się w sposób dowolny, asocjacyjny, absurdalny. Budulcem są elementy wchłoniętej ikonografii, zniekształcona pamięć, wyobrażenie mieszające się ze wspomnieniem. Spoiwem zaś kora mózgowa. Są synkretyczne jak haitańskie voodoo, irracjonalne niczym kulty cargo. Nie podlegają cenzurze. Wystawa Keymo jest paradokumentem o mentalnych światach funkcjonujących na progach świadomości; o dynamicznym koegzystowaniu symboli i znaków, zdań i zdarzeń. To próba zawarcia w formule wystawy poetyki nachodzących na siebie narracji, skrawków wspomnień i wrażeń odrealniających świat codzienności, mieszających erotykę z religią, ezoterykę z florystyką, literaturę z technologią żywienia. To twór eklektyczny, politycznie wielowektorowy, żywiący się ciałem i duchem. Na wystawie znajdą się obrazy z cykli „Widziała”, „Bohaterzy”,„Plażowiczki” oraz fotografie, kolaże i obiekty

 

Galeria Łącznik
Plac Jana Matejki 4/12
prezentacja warszawskiego ArtKiosku 8 – 9 czerwca, 12.00 – 17.00
“otwarte drzwi” 9 czerwca, 12.00 – 17.00

ArtKiosk, w którym można kupić sztukę niezależną, do niedawna w ogóle niedostępną na polskim rynku sztuki, zagości w Galerii Łącznik. Pewnego dnia grupa zapaleńców wyjechała do Berlina i przekonała się, że do stworzenia pracowni graficznej wystarczy kilka desek i halogenów. W efekcie tej wymiany i współpracy powstał ArtKiosk – miejsce, gdzie można kupić grafiki artystów z Warszawy i Berlina wykonane techniką sitodruku oraz niszowe wydawnictwa, unikatowe przedmioty. Po triumfalnym zdobyciu centralnej wieży miasta – Pałac Kultury i Nauki w Warszawie – gdzie ArtKiosk miał swą siedzibę przez trzy miesiące, galeria zapuściła korzenie przy jednej z najbardziej gorących ulic warszawskiego Powiśla. SOLEC 30 stanie się, tego lata, Mekką poszukiwaczy dobrej i taniej sztuki, miłośników printów wszelakich, ludzi opętanych potrzebą tworzenia, pasjonatów przetwarzania, uzależnionych od farby… i wielu innych. Dołącz i TY! Na 3 dni ArtKiosk zagości w Krakowie! Będzie to także okazja do zapoznania się z techniką sitodruku. A w niedzielę zapraszamy krakowskich artystów na przegląd portfolio. Może i Twoje prace będzie można kupić w ArtKiosku!

„Otwarte drzwi”

Galeria Łacznik i Artkiosk zapraszają wszystkich chętnych do zaprezentowania nam swojej twórczości. Na portfolia czekamy w godz. 12.00-17.00 Autor najciekawszego potfolio będzie miał możliwość zorganizowania wystawy w Galerii Łącznik w 2014 roku.

TheGreenroom
ul. Podzamcze 26/5

Wernisaż courtYARDsale 8 czerwca 20.00
Otwarcie wystawy dla zwiedzających 8-9 czerwca 15.00-19.00

courtYARDsale
Kuratorzy: Kinga Lubowiecka, Olga Szczerba

Dwudniowy projekt artystyczny skupiający twórczość obiecujących, młodych artystów z Polski i Wielkiej Brytanii. Swoje prace zaprezentują między innymi Kelly Dixon, Maria Prawelska, Kinga Lubowiecka, Milly Peck i Agnieszka Piksa. Projekt realizowany jest w ramach Krakers Gallery Weekend 2013. Głównym elementem projektu będzie wystawa różnorodnych prac artystycznych – od rysunków i fotografii aż po obiekty. Aranżacja ekspozycji ma nawiązywać do typowo amerykańskiego zjawiska nazywanego ‘yard sale’, a więc do wyprzedaży niepotrzebnych, używanych przedmiotów domowych, prowadzonej albo z otwartego garażu, albo z placyku przed domem (tak zwanego yardu). Nazwa sugeruje, że każde zaprezentowane na wystawie dzieło kryje w sobie indywidualną, osobistą historię, przedstawiając coś więcej, aniżeli to, czym zdaje się być na pierwszy rzut oka.

Cele projektu courtYARDsale to:

– integracja, a także promowanie młodych, obiecujących artystów z Wielkiej Brytanii i Polski,
– wpisanie przedstawianych prac w szerszy kontekst: pracowni, podwórka (yard), pobliskiego dworu królewskiego (court), oraz – szerzej – wydarzenia, jakim jest Krakers Gallery Weekend w Krakowie.

CourtYARDsale będzie drugą wystawą zorganizowaną w krakowskim theGreenroom – pracowni artystycznej, która jest zarówno miejscem pracy jednej z artystek, jak i miejscem dialogu różnych twórców i kultur.

Galeria Strefa A
ul. Wielopole 12
8 – 9 czerwca 20.00 – 24.00

Galeria Sztuki Współczesnej Strefa A ma zaszczyt zaprosić na pierwsze spotkanie z cyklu sobotnich spotkań z udziałem gości związanych ze światem sztuki:
BRUNCH ZE SZTUKĄ: ŚNIADANIE U TIFFANY’EGO – O związkach kuchni i literatury, opowie Bogusław Deptuła, redaktor naczelny Art&Business oraz autor cyklu felietonów „Literatura od kuchni”. W programie fragmenty filmu: „Śniadanie u Tiffany’ego” z Audrey Hepburn w roli głównej.

Cellar Gallery
ul. Stolarska 6/9
8 czerwca, 12.00

Tam gdzie mieszkają węże. Rafał Borcz, Roman Dziadkiewicz, Ewa Juszkiewicz, Ziemowit Kmieć, Przemysław Kmieć, Tomasz Kulka, Magdalena Lazar + muzyka: DJ TR 21
Kurator: Ziemowit Kmieć

Wystawa Tam gdzie mieszkają węże odsłania ukryte w mrokach demoniczne i atawistyczne warstwy podświadomości..

Galeria Onamato
ul. Bracka 7/4, II piętro
8 czerwca 12.00 – 19.00

Dzień Grafiki w Onamato
Opowiemy o technikach graficznych, pokażemy prace wykonane różnymi metodami. Dla uczestników projektu Krakers niespodzianka 15% zniżki na wszystkie prace!

Art Agenda Nova
ul. Batorego 2, II piętro
Wernisaż 8 czerwca 18.00
Otwarcie wystawy dla zwiedzających 9 czerwca 10.00 – 17.00

Pikaso. Wszystko jest iluminacją
kurator: Iga Urbańska

O artyście: Sztuka Pikasa bardzo szybko ewoluuje, artysta wciąż poszukuje nowych środków wyrazu. Można powiedzieć, że jest zawsze aktualna, ponieważ jej twórca garściami czerpie z otaczającej nas rzeczywistości, nie tylko tej realnej, również wirtualnej. Eksperymentując z formą i techniką, zacierając granice pomiędzy różnymi mediami, unika estetyzacji oraz nadmiar kulturowo-artystycznego balastu. Jego sztuka pozbawiona jest funkcji dekoracyjnej, ma niepokoić, pobudzać do myślenia i zastanawiać.

O wystawie: Internet stał się odbiciem rzeczywistości realnej wytwarzając jej wirtualny odpowiednik.Twórczość Pikasa zaprezentowana na wystawie sytuuje się na styku tych dwóch światów zręcznie mieszając realne z wirtualnym. Czerpiąc z motywów i zjawisk świata mediów społecznościowych artysta dochodzi do coraz większej negacji rzeczywistej formy. Czy artefakt w przestrzeni realnej jest konieczny skoro „street art i tak żyje w internecie”? Tytuł jest świadomym nawiązaniem do filmu w reżyserii Lieva Schreibera. Pikaso sam siebie nazywa kompulsywnym zbieraczem bzdur z rzeczywistości realnej oraz cyberprzestrzeni, nie kolekcjonuje ich jednak fizycznie, jak główny bohater filmu, lecz przekłada je na język sztuki ulicy oraz obrazy.

Galeria Sezonowa
ul. Pułaskiego 7
8 czerwca 19.00 – 22.00

Sebastian Bożek, Mateusz Hajdo, Anna Pichura, Bartłomiej Radosz, Marianna Serocka
Czułe nerwy

Wystawa będzie podzielona na trzy części – zewnętrzną – działanie na fasadzie budynku, środkową – wystawę agresywnych prac na papierze, oraz podziemną – prezentację najnowszych modeli mechanicznych lalek Mateusza Hajdo.
Projekt Sebastiana Bożka zrealizowany na fasadzie „Galerii Sezonowej” jest rodzajem działania z pogranicza instalacji i muralu. Tymczasowa konstrukcja, ustawiona w przestrzeni ulicy Pułaskiego na czas trwania wystawy, ma na celu sprowokować, zaintrygować przypadkowego przechodnia – być łącznikiem pomiędzy zewnętrzną przestrzenią, a wnętrzem galerii. Wejście w dialog ze strukturą architektoniczną fasady przy użyciu środków malarskich, ma tą strukturę przewartościować, nadać jej charakter odmienny od tego, do którego jesteśmy przyzwyczajeni, z drugiej strony uczynić zwyczajna fasadę nośnikiem treści które wywołają nieoczekiwaną reakcję, wprowadzą pewien dysonans w oswojoną „anonimową” przestrzeń ulicy.
Malarstwo które będzie można zobaczyć tego dnia w Sezonowej jest mocne i bezpośrednie. Intensywne kolory, śmiałe transformacje kształtów, niepokojące tematy i duże poczucie humoru. Na ile nasi malarze są poważni? Smutek miesza się u nich z ironią, agresja z radością, jest w tym też dużo zabawy i uwagi zwróconej na modela, na problem. Nie ma autocenzury. W tych obrazkach, często tworzonych pośpiesznie, na świstku papieru, widać wolność, przede wszystkim wolność od jednoznacznych klasyfikacji, od konwencji, od utartych schematów. Jest za to siła ekspresji i jakaś bezczelność, dosadność. Zazwyczaj bardzo trafna.
Ton zmienia się w zależności od tego, na który obraz patrzymy. W pracach Bartka Radosza dominuje smutek i jakaś dojmująca realność. Fascynacja turpizmem w połączeniu z wrażliwością malarza owocuje bardzo dojrzałymi treściowo i formalnie obrazami. Co sam autor o nich mówi? O tym można się będzie przekonać odwiedzając Sezonową.
Z Anną Pichurą nigdy nic nie wiadomo. Wygląda na to, że autorka bardzo przejmuje się tym co robi, równocześnie odmawiając bezpośredniego komentarza. Zasłania się esejami Umberto Eco, przenosi odpowiedzialność na widza i wspomina złe doświadczenia z dzieciństwa. Ośmielamy się jednak stwierdzić, że maluje z miłości i rozpaczy, przy okazji żartując z własnego nadęcia.
Marianna Serocka w swoich pracach na papierze zbliża się coraz bardziej do abstrakcji. Centrum jej zainteresowań malarskich stanowi człowiek. Obrazy pozostawiają odbiorcy szerokie pole dla wyobraźni – lekkie i dźwięczne struktury, płynne plamy układają się w antropomorficzne kształty. W Galerii Sezonowej zaprezentowane zostaną prace powstałe podczas rocznego pobytu artystki w Helsinkach.
Mechaniczne lalki Mateusza Hajdo to przede wszystkim ciekawe i misternie wykonane obiekty. Łączą w sobie nutę czarnego humoru, makabry i piękna. Lokują się gdzieś na pograniczu obsesji, sztuki oraz snu. Jeśli koniecznie chcemy znaleźć dla nich kontekst w historii sztuki to analogią będą akty przechowywane skrzętnie w prywatnych pokojach, udostępniane tylko wybranym gościom, sztuka nieoficjalna, pół-zakazana, lekko wstydliwa. Żeby przekonać się o czym mowa najlepiej przyjść do Galerii Sezonowej, zejść po stromej, zardzewiałej drabinie i samemu sprawdzić co porusza się w podziemiach.

Stowarzyszenie Artystyczne Otwarta Pracownia
ul. Dietla 11
wystawa otwarta dla zwiedzających 8 – 9 czerwca 15.00 – 20.00

Marcin Dymek
ANABIOZA

Kurator: Monika Niwelińska

Przetwanie kiełkowanie wylęganie w kokon
Hibernacja odtajanie i z powrotem tam
Ciepło wilgotność powietrza zasysa kłącze wije się podskórnie chłonie
Bryzga pulsuje bezdech stłumienie
Uderza rozkwita oplatając
Korzeń neuronalnym zakończeniem osuwanie

Czarna otchłań w kwadrat potem biel i biel i nic- czekanie nie wiem perspiracja
I w kłębie gęstnieje pęknięcie powolne spływanie
W linię- mgła- oglądam się płonie
Więc skręcam tam gdzie prowadzi
Zielony nie szary

Jest coraz bliżej
Kolejne pęknięcia wzdłuż linii papilarnych w głąb
Rozpływa rozpuszcza rozcieńcza 3 warstwy jeszcze
Stężenie roztwór nasycony
Spopielałe pióra na przemian wznoszą się i opadają
Coma.

[Monika Niwelińska, Kraków 2013]

Anabioza (gr. anabiosis – ożywienie, powrót do życia) – stan utajonego życia/pozornej śmierci, umożliwiający różnym organizmom przetrwanie trudnych warunków bytowania; Stan życia utajonego, charakteryzujący się dużym ograniczeniem czynności życiowych, który pozwala roślinom i niższym zwierzętom na przetrwanie trudnych warunków (np. niskiej temperatury); diapauza. U niektórych roślin, zwierząt bezkręgowych lub ich zarodków, zdolność powrotu do życia po przejściowym zapadnięciu w stan pozornej śmierci wywołanej warunkami atmosferycznymi.
Odwracalny, czasowy stan wstrzymania lub zminimalizowania czynności życiowych (metabolizmu) w organizmach niższych zwierząt i roślin, wywołany niesprzyjającymi warunkami otoczenia, np. niską temperaturą, brakiem wody lub tlenu. Po zmianie warunków na dogodne stan anabiozy mija.

Pracownia Emilia
ul. Emilii Plater 2/5
8 i 9 czerwca 14.00 – 20.00

Cały ten syf

Pracownia Emilia odsłoni swoje prawdziwe oblicze. Zdradzi swoje najgłębiej skrywane tajemnice każdemu, kto zdecyduje się wejść do środka. Jedno z pomieszczeń Emilii, będące na co dzień miejscem pracy twórczej artystów korzystających z pracowni, pozostanie nienaruszone aż do samej wystawy.
Kartony, pędzle, taśmy klejące, rysunki, tiger, płótna, czapka czołgisty, niedokończone obiekty i instalacje artystyczne, kable i przedłużacze, yerba mate, krosna, wódka, kozły, Man Ray, gwoździe i wkręty, halogen, witraże, szkicowniki, niebieska torba z Ikei, gogle, manekin, noże tapicerskie, KFC, parę wieszaków, biały daszek, metafory, pusta Pepsi, cuchnące słoje, głośniki, gałęzie, tenisówki, dużo obrazów, takery, farby, sztalugi, spray’e, samoinstalujące się małpy, kredki w piórniku i na podłodze plamiście zaimpregnowanej farbą akrylową stanowią naturalny porządek pracowni.
W drugim pomieszczeniu odsyfionym na galeryjnego white cube’a, powstanie naścienny kolaż, będący kompozycją powstałą z uratowanych odpadów, tworzoną przez wszystkich chętnych, obecnych w czasie wystawy.
Emilia jest naszą patronką, ale nikt nie wie jaką. Gdzieś jest jej zdjęcie.

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie
8 – 9 czerwca 10:00 – 18:00
Doroczna wystawa prac studentów wykonanych w roku akademickim 2012/2013:

Malarstwo, Rzeźba, Grafika, Scenografia – pl. Matejki 13 (wejście od ul. Basztowej 18)
Grafika, Architektura Wnętrz – ul. Humberta 3
Formy Przemysłowe, Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki, Grafika (Książka) – ul. Smoleńsk 9
Grafika, Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki, Fotografia – ul. Karmelicka 16
Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki – ul. Lea 27/29
Galeria PWST Scenografia – ul. Straszewskiego 22
Intermedia – ul. Rajska 12, Małopolski Ogród Sztuki
Pracownia sztuki papieru – ul. Piłsudskiego 21
Malarstwo – ul. Masarska 14
Wystawa prac dyplomowych – Pałac Sztuki TPSP