Miłosz PobiedzińskiIKONOSTAS (IKONOSTASIS), Magdalena Siejko – Dialog z Mistrzem (A Dialogue with the Master)

Otwarcie: 21/04 | 17:30
CARITAS | Bandurskiego 12

« Program główny


IKONOSTAS

Artysta: Miłosz Pobiedziński

Instalacja Ikonostas to interwencja artystyczna w zastaną publiczną przestrzeń architektoniczną. Autor świadomie nawiązuje do etymologii słowa użytego w tytule: gr. eikón obraz, stásis pozycja, umiejscowienie. Praca jest częścią cyklu pod tytułem Strzępy zapoczątkowanego w 2014 roku. Składowe elementy instalacji zostały odpowiednio wpisane w charakter elewacji architektury. Wykorzystane zostały między innymi fragmenty tekstów biblijnych, a także znaki, symbole i pojęcia wywodzące się z kultury śródziemnomorskiej.

Miłosz Pobiedziński – Urodzony w 1973 roku w Wałbrzychu. Adiunkt w Katedrze Sztuk Wizualnych na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Twórczość w zakresie intermediów. W swoich pracach często odnosi się do zagadnień i pojęć wywodzących się ze sztuki europejskiej minionych wieków. Reinterpretuje dawne kody wizualne, by odkryć w nich znamiona współczesności.


Dialog z Mistrzem

Artysta: Magdalena Siejko

Nad formą obiektu,  wobec którego zrealizowano ten projekt, unosi się duch niedoszłego projektanta wnętrz kościoła Mistrza Jerzego Nowosielskiego. Mówiąc niedoszłego mam na myśli niedokończone dzieło, którego zamysł nawet nie został do wnętrza wprowadzony. Forma architektoniczna wyrywa się do dialogu jaki z góry dla niej  przewidziano planując ingerencję Nowosielskiego. Czas jednak ”zakpił” z projektu i nie pozwolił na to by Mistrz zrealizował zamiar. Pozostała bryła narzucająca w pewnym sensie klimat przyszłej realizacji, z którą inni twórcy z lepszym lub gorszym skutkiem próbują sobie radzić. „Dialog z Mistrzem” to nic innego jak próba przełamania koncepcji, która tkwi gdzieś w murach budowli.

Według  jednej z definicji dialogu jest  to gatunek literatury stosowanej czyli  utwór składający się z odrębnych wypowiedzi na jeden wspólny temat. W tym wypadku elementem wspólnym ‘’Dialogu”  jest miejsce, charakteryzujące się spójną i niezwykle osobliwą formą . Odrębne są natomiast koncepcje, które urzeczywistniają ideę tej przestrzeni.

Magdalena Siejko –  Absolwentka Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie. W latach 2006-2009 odbyła studia doktoranckie na ASP w Krakowie zakończone obroną pracy doktorskiej „W Obliczu Cielesności- Obrazy Śmiertelne”. Brała udział w ponad 60 wystawach zbiorowych  w kraju i zagranicą oraz w 13 wystawach indywidualnych (Niemcy, Francja, Anglia, Irlandia, Bułgaria, Litwa, Kraków ,Warszawa, Wrocław, Poznań, Krynica, Kielce, Konin, Częstochowa, Nowy Sącz, Radom ,Koszalin, Gdańsk, Chorzów, Bielsko Biała, Tarnowskie Góry). W latach 2006-1997 otrzymała Stypendia artystyczne i naukowe Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, była również stypendystką Prezydenta Miasta Częstochowy. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, rzeźbą, instalacją, scenografią. Jest wykładowcą Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz terapeutą zajęciowym w ŚDS Vita w Krakowie  www.magdalenasiejko.com


CARITAS

Założenie architektoniczne należące do parafii Miłosierdzia Bożego oraz Caritasu Archidiecezji Krakowskiej na Osiedlu Oficerskim według projektu Stanisława Niemczyka.

 

Miejsce / Place

CARITAS
Bandurskiego 12

Media